Skip to content

Strategi

I år ble foretakets strategi revidert. Den nye revisjonen har gyldighet for perioden 2023 – 2026. Revideringen ble besluttet gjennomført for å ta høyde for endrede ytre forutsetninger i forbindelse med den vedtatte oppløsningen av Viken fylkeskommune.

Arbeidet startet våren 2022 under ledelse av HR og kommunikasjon. Det ble innledet i form av en workshop hvor administrasjon, utvidet ledergruppe og tillitsvalgte deltok. Alle foretakets ansatte bidro inn i en felles workshop i juni, mens styre, administrasjon og utvidet ledergruppe gjennomførte en felles workshop i september. En tverrfaglig arbeidsgruppe under ledelse av HR- og kommunikasjonssjef bearbeidet alle innspill, og la fram en revisjon for styret som ble vedtatt under årets siste styremøte.

De ytre rammene, som foretakets samfunnsoppdrag, visjon og verdier er uendret i denne strategirevisjonen. Strategien er forenklet, strammet opp og spisset mot to overordnede hovedmål for perioden: bærekraftig verdiskaping og kostnadseffektiv drift. Her er en sammenfatning av innholdet:


Organisasjonsutvikling


Foretaket startet i 2022 en organisasjonsjustering, som omfattet ledergruppe og prosjektavdeling. Denne ble trinnvis innført av hensyn til overlapp / kompetanseoverføring, og ny organisering trådte i kraft 01.01.2023. Ledergruppen består ved dette av fem medlemmer ved inngangen til 2023, mot seks medlemmer gjennom hele 2022.


Avdelingene prosjekt og utvikling ble i 2022 besluttet slått sammen til en felles avdeling, kalt prosjektavdelingen. Dette som en styrt konsekvens av naturlig avgang for lederen for den tidligere utviklingsavdelingen.

Den nye prosjektavdelingen er ved utgangen av året rigget for å gå inn i 2023 bestående av en leder med fire fast ansatte, mot tidligere to avdelinger med to ledere og til sammen fem ansatte, (innleide prosjektledere medregnet). Formålet med avdelingssammenslåingen, er kostnadsreduksjon, beholde rett kompetanse og å sikre kontinuitet i prosjektstyringen. Innleide prosjektledere fases ut av organisasjonen våren 2023:

I avdeling drift er det også gjennomført en mindre organisasjonsjustering dette året. 01.09.2022 overtok foretaket ansvaret for alle terminaler og holdeplasser langs fylkesvei i region Romerike øst. Med dette har foretaket ansvaret for samtlige terminaler og holdeplasser langs fylkesvei i Akershus, 2.300 stk.

For å kunne levere på dette, ble driftsavdelingens vaktmesterteam forsterket med tre faste vaktmesterstillinger. Dette utgjorde en reell oppbemanning med én stilling, og omdisponering av to stillinger som ble ledige ved naturlig avgang ved driftsavdelingen på Oslo bussterminal dette året.

Ved Oslo bussterminal, kunne nedbemanning med to stillinger gjennomføres ved hjelp av en effektivisering i turnusplanen. Denne effektiviseringen ble utviklet av HR og kommunikasjon i samråd med terminalledelsen og tillitsvalgt.