Skip to content

Prosjekt

F.v.: Jafar Altememy, adm.dir.VKT, Cathrine Kjenner Forsland, ordfører Nesodden, Roger Ryberg, fylkesordfører Viken, Arvid Otto Sildenskiold Mørch, kjent som Sildekongen og Jarle N. Myrbø, regionssjef Norled. (Foto: avisen Signalen). 

Prosjekt- og utviklingsavdelingene har begge fungert gjennom hele året, mens sammenslåingen av disse innleder 2023. I prosjekt/utvikling har foretaket samlet ansvaret for hele prosjektløpet: utvikling og innovasjon, planlegging, prosjektering, konkurranseutsetting, leverandøroppfølging, prosjektgjennomføring og overlevering til driftsavdelingen.  

Strukturering og optimalisering av rutiner og prosesser har stått i fokus 2022. Avdelingene har arbeidet målrettet med tilpassing og implementering av prosjektstyringsmodellen «Prosjektveiviseren», for å sikre bedre kontroll og et forutsigbart grensesnitt mellom virksomhetsstyring og styring av prosjektene i porteføljen. 

I året som gikk ble det også iverksatt et betydningsfullt tiltak rundt utfasing og frigjøring av innleide ressurser, mot innfasing av flere fast ansatte ressurser, med større grad av kontinuitet og korrekt internkompetanse som effektmål. I lys av at den forventede oppdragsmengden for prosjekter er stabil eller voksende i overskuelig fremtid, ble det ansatt tre nye ressurser i avdelingen som erstatning for innleide ressurser. 

Det ble i 2022 arbeidet med 14 større og mindre prosjekter i VKT. Et utvalg av disse er vist i tabellen under, og knyttet opp mot FN’s bærekraftmål. I tillegg til foretakets egen prosjektportefølje, har avdelingene også vært ansvarlige for gjennomføring av fire prosjekter i regi av Vaterland AS og Oslo Bussterminal. 

Til tross for et turbulent og krevende år i markedet, med galopperende prisvekst på byggevarer og en utfordrende logistikksituasjon, har foretaket gjennomført alle planlagte prosjekter innenfor riktig kvalitetsnivå og økonomisk bevilgede totalrammer.  
 

Utvalgte prosjekter 2022 FN’s bærekraftmål 
  
Leiraveien- ny vaskehall og to maskiner med gjenvinning på 85% av vannforbruket            (9,12,13,14) 
Leiraveien- overvannshåndtering uteområder med permeabelt dekke og SF stein      (9,12,13,14) 
Ski bussterminal, Universell Utforming og sanntid informasjonsanlegg (3,8,9,10) 
Sørumsand bussterminal, Universell Utforming og tilpasning til lengre busser (3,8,9,10) 
Fjerdingby bussterminal, Universell Utforming og tilpasning til lengre busser (3,8,9,10) 
Jessheim bussterminal, Universell Utforming og tilpasning til lengre busser (3,8,9,10) 
Aurskog bussterminal, Universell Utforming og tilpasning til lengre busser (3,8,9,10) 
Fornebu, bussreguleringsplasser. Sikkerhetstiltak for bedre trafikkavvikling (11,12) 
Nesoddtangen kollektivterminal – ombygging av terminalbygg og ny kafé (9,11) 
Nesoddtangen kollektivterminal – dykdalbløsning og skråfender for økt sikkerhet (9,14) 
Lysaker brygge – ny hurtigbåt fendring. Miljøvennlig erstatning for dumperdekk (9,14) 
Leiraveien – oppgradering av ventilasjonsanlegg i lakkhall (8,9) 
Leiraveien – rehabilitering og maling av verkstedhall (8,9) 

Den mest omfattende leveransen fullført i 2022, var moderniseringen av kollektivknutepunktet Tangen terminal på Nesoddtangen. Her er det etablert ny av- og påstigningsløsning mot fergene, ombygget og modernisert terminalbygg, etablert nytt serveringssted, samt tilrettelagt et større oppvarmet venteareal med nye toalettfasiliteter. Det ble videre montert automatiserte bommer ved innkjøringen til bussterminalen, slik at en tidligere utfordring med privatbiler som forvillet seg inn blant bussene er eliminert. Ny fendring ble også etablert ved dette bryggeanlegget, i tillegg til ved Lysaker brygge, for å øke sikkerheten ved eventuelle sammenstøt mellom båt og brygge.  

Universell utforming (UU) står sentralt i planlegging og gjennomføring av alle VKT’s prosjekter. Dette året ble flere terminaler ombygget for å ivareta nye busstyper som er flere meter lengre enn terminalene opprinnelig var designet for. I prosjektene er tilrettelegging for å ivareta personer med funksjonsnedsettelser, en viktig del og selvfølgelighet. Kravene til utførelse tar i denne forbindelse spesielt hensyn til faktorer som tilkomst til- og høyde på plattformer, stoppmarkeringer, taktil merking, kontrastmarkeringer, tilpasning av informasjon i form av skilter og informasjonssystemer med videre. Foretaket viderefører med dette målet om å gjennomføre minimum 2-4 slike prosjekter årlig, inntil alle lokasjonene er UU-tilrettelagt. 

Ved Leiraveien bussanlegg, har det i 2022 vært jobbet godt sammen med Lillestrøm kommune i en prosess for omregulering av området fra industri- til kollektivformål. Parallelt med omreguleringsarbeidet, har en tverrfaglig prosjekteringsgruppe arbeidet med utvikling og beskrivelse av ny løsning for overvannshåndtering, samt tekniske installasjoner i grunnen og uteområder. Grundige undersøkelser, planlegging og utarbeidede rapporter vil danne grunnlaget for å muliggjøre en optimalisert sameksistens mellom bussanlegget og Stilla naturreservat som nærmeste nabo. Den fysiske gjennomføringen vil bli omfattende, og vil foregå samtidig med tilnærmet normal drift på bussanlegget. Dette medfører krav til utstrakt koordinering opp mot trafikkavviklingen og inndeling av utførelsen i mange serielle faser, som forventes å løpe over flere år. 

2022 ble det foretatt kartlegging og oppgradering av et vesentlig utvalg av de ca. 2300 terminalene og holdeplassene foretaket nå har ansvar for. Det ble ansatt en dedikert heltidsressurs i prosjektavdelingen for å drive dette arbeidet fremover, med kombinert fokus på kommersiell kommunikasjon og inntektsbringende aktiviteter for videre reinvestering i samfunnsnyttig infrastruktur. En del holdeplasser har eldre leskur som nærmer seg slutten av levetiden. Det planlegges å etablere belysning i leskurene for å imøtekomme forespørsler fra de reisende, og gjøre det enklere for mennesker med nedsatt syn å orientere seg på plassen. Det vil blant annet tilrettelegge for bakgrunns belyst reiseinformasjon og fremtidig SIS systemer. Belyste fasiliteter øker sikkerheten ved at de kollektivreisende blir atskillig mer synlige for bussjåførene og øvrige trafikanter. 

Innfartsparkeringen ved Olavsgaard bussterminal, ble 2022 gjenstand for et pilotprosjekt med formål å bidra reelt til valg om videre reise med kollektivt fra dette knutepunktet. Her har parkeringen vært uregulert og fritt frem for alle parkeringsformål og tider. Dette har resultert i stor grad av langtids- og villparkering, som har gått på bekostning av tilgjengelige plasser for de kollektivreisende. VKT ønsker denne problemstillingen til livs, og inngikk andre halvår tjenestekonsesjonsavtale med en parkeringsoperatør for etablering av sømløs teknisk parkeringsløsning, samt bistand til regulering og oppfølging av parkeringsarealet. Kollektivreisende med gyldig periodebillett vil betale en vesentlig redusert sats for parkering innenfor et døgn, mens annen gjesteparkering vil belastes normale satser for området. 

Food trucks, eller salgsvogner for mat, er også et område det har vært arbeidet med i året som har gått. I tillegg til å være et bidrag for økt trivsel og et servicetilbud til de reisende, vil det også sikre inntekter som i sin helhet bidrar til utvikling av kollektivinfrastrukturen. Ved utgangen av året var en foodtruck i daglig drift, og fem nye lokasjoner i planleggingsfasen for suksessiv snarlig oppstart.