Styrets beretning
Virksomhetens art og overordnede målsettinger
Foretakets formål er å forvalte og sørge for en tilfredsstillende drift av fylkeskommunens kollektivterminaler, bussanlegg, holdeplasser, sjåførfasiliteter og innfartsparkeringsplasser som ligger i Akershus. Foretaket skal, når det er hensiktsmessig, bidra i planlegging av nye kollektivterminaler.
Viken kollektivterminaler FKF (VKT) har ansvar for drift, forvaltning og utvikling av kollektivinfrastruktur i geografisk område Akershus, samt for Oslo bussterminal, og Aker Brygge fergeanløp for Nesoddfergen i Oslo.
Denne kollektivinfrastrukturen omfatter bygninger og tilhørende områder benyttet til kollektivformål, som en fergeterminal med et kaianlegg, en innfartsparkering, eller en bussholdeplass med lehus, asfalt og kantstein. Videre er det infrastruktur som bussanlegg, pauselokaler for sjåfører og sykkelhotell. Forvaltningen omfatter også næringsvirksomhet og tilrettelegging for næringsutvikling, som utleie av lokaler på terminalene til kiosker og serveringssteder, bagasjeoppbevaring og reklameflater.
- Bussterminaler
- Fergeterminaler
- Bussholdeplasser
- Kollektivknutepunkt
- Bussanlegg
- Sykkelhotelt / sykkelparkering
- Tilrettelegging for mikromobilitet
- Toalett og pauserom for sjåfører
- Innfartsparkering
Foretaket er fylkeskommunens kompetanseorgan i spørsmål om planlegging, bygging og drift av denne type kollektivinfrastruktur. Dette innebærer tett samhandling og løpende kontakt med de øvrige aktørene innen kollektivtrafikk. Styret har lagt stor vekt på et konstruktivt og aktivt samarbeid med de til enhver tid aktuelle aktørene, private så vel som offentlige. (FN bærekraftmål 17, Samarbeid for å nå målene).
VKT er forretningsfører for Vaterland Bussterminal AS, hvis formål er å eie og drive Oslo bussterminal og tilknyttet virksomhet. Vaterland Bussterminal AS er eid av Viken fylkeskommune og Oslo kommune, og har satt bort drift, forvaltning og utvikling av Oslo bussterminal til VKT.
Foretakets samfunnsoppdrag er brukerrettet. Sluttbruker av tjenestene er de reisende, kollektivoperatørene og leietakerne som benytter kollektivinfrastrukturen.
Nasjonal Transportplan har som målsetting at kollektivt, sykkel og gange skal ta av for den forventede veksten i regional persontrafikk inn mot byer og tettsteder. VKT har i sin strategi å bidra til at folk foretrekker å reise kollektivt. Dette gjøres ved å tilby de reisende og sjåførene innbydende, godt vedlikeholdte, rene og hyggelige kollektivterminaler og holdeplasser, der det er trygt og sikkert å ferdes, godt skiltet og enkelt å finne frem. Videre ved universell utforming og tilrettelegging for at flest mulig skal ha mulighet til å velge å reise kollektivt. (FN bærekraftmål 10, Mindre ulikhet).
Styrets aktiviteter
Styret har i 2022 avholdt seks ordinære styremøter, og ett ekstraordinært styremøte. Det har vært behandlet syttien saker. Det ble gjennomført ett politisk kontaktmøte mellom styret og politisk ledelse i Viken i 2022. Styret hadde et skifte av leder og ett av medlemmene i november. I 2022 har styret bedt foretaket ha særskilt fokus på:
- Strategiutvikling
- Organisasjonsutvikling
- Økonomioppfølging
- Internkontroll
- Helse, miljø og sikkerhet
Helse, miljø og sikkerhet
Styret er opptatt av et inkluderende arbeidsliv, at hovedtariffavtalen følges, og at foretaket viser nulltoleranse i forhold til sosial dumping. Videre vil styret trekke frem at internkontroll og risikostyring, herunder arbeid for å forhindre misligheter og korrupsjon, står på agendaen ved styrets møter. I 2022 ble det ikke gjennomført medarbeidertilfredshetsundersøkelse.
Sykefraværet lå samlet på 5,6 % for året fordelt på 1,7 % korttidsfravær (under 16 dager / arbeidsgiverperioden) og 3,9 % langtidsfravær. Det er ikke oppgitt at det er arbeidsrelaterte forhold som ligger til grunn. Vernerunder ble gjennomført avdelingsvis, uten at det ble avdekket avvik av psykososial- eller miljømessig karakter.
Foretaket hadde 2022 totalt 56 ansatte, hvorav 45 fast ansatte og elleve tilkallingsvikarer. Av disse var 16 kvinner (12 fast ansatte kvinner) og 40 menn (33 fast ansatte menn). Gjennomsnittsalder var 49 år. I tillegg hadde foretaket i løpet av året tre innleide prosjektledere. Bærekraft og miljøregnskap
Bærekraft og miljøregnskap
Viken kollektivterminaler FKF jobber planmessig med tiltak for å redusere energiforbruket og belastningen på det ytre miljøet, i tråd med regional plan for klima- og energi, overordnede nasjonale mål og FN’s bærekraftmål. Det ble 2018 plukket ut sju bærekraftmål, hvor VKT ved sitt virke kan yte særlig påvirkning. Disse er senere utvidet til å omfatte åtte av målene, og er et verktøy for å konkretisere og innlemme bærekrafttankegangen i det daglige arbeidet.
Økonomi
Etter styrets oppfatning gir det fremlagte resultatregnskapet og balansen for 2022 med tilhørende noter, en riktig fremstilling av driften og foretakets finansielle stilling. Det har ikke inntrådt hendelser etter avslutningen av regnskapsåret som er av betydning ved bedømmelse av foretaket utover det som er nevnt i årsrapporten. Årsregnskapet består av et driftsresultat og et investeringsresultat:
Drift
I 2022 har driften gått tilnærmet normalt, på tross av utfordringer som kutt i driftstilskudd, økte priser og unormalt lange leveringstider på varer og tjenester. VKT hadde i 2022 en omsetning på 96,4 mill. kroner, som er det samme som året før. Kostnadseffektivitet har vært et fokusområde de siste årene.
Tabellen nedenfor viser at lønnskostnadene er relativt stabile, men med en økning i 2022. Økningen skyldes i hovedsak ansettelse av nye medarbeidere som har ligget i budsjett, men som ble avventet ansatt.
Viken fylkeskommunes overføring var på 72,4 mill. kroner, hvorav 26,8 mill. kroner var til dekning av investeringer. Driftsregnskapet for 2022 viser et negativt netto driftsresultat på kr. 1 546 525.
I 2022 ble det budsjettert med et negativt netto driftsresultat med kr. 2 878 200, og på grunn av kutt i driftstilskudd skulle dette dekkes av eget disposisjonsfond. Kostnadseffektivitet har vært et sterkt fokus for foretaket også i 2022.
Investeringer
Leiraveien bussanlegg har hatt 3 prosjekter gående i 2022, med en total kostnad på ca. 6 mill. kroner (netto) hvor investeringer utgjør 5 mill. kroner og vedlikehold utgjør 1 mill. kroner. Flere av de øvrige prosjektene er tilpasning av terminaler til universell utforming.
Krav om universell utforming er nedfelt i lovverket, så som i lov om offentlig innkjøp, samt i bygningslovgivningen som arkitekter og planleggere må forholde seg til.VKT har som mål å oppgradere 2-3 prosjekter pr år til universell utforming.
Investeringsregnskapet for 2022 legges frem som følger:
Overføring fra Viken FK | -26 816 415 |
Kompensasjon for merverdiavgift | -8 719 747 |
Investeringsinntekter | -35 536 162 |
Overføring fra eget disposisjonsfond | -15 442 611 |
Dekning av tidligere års udekket beløp | 0 |
Sum | -50 978 774 |
Fjerdingby FV. 120/301 UU | 7 669 754 |
Sørumsand BT – UU | 6 827 028 |
Aurskog stasjon BT UU | 3 148 818 |
Nesoddtangen – ny ventehall og kafébygg | 16 636 843 |
Nesoddtangen – ny dolphinløsning + brygge | 3 458 103 |
Jessheim BT UU | 31 181 |
Lysaker brygge – Ny fendring | 1 500 000 |
Fornebu reguleringsplasser | 4 843 948 |
Ski BT – Nytt informasjonsanlegg | 1 878 079 |
Leiraveien bussanlegg – uteområder | 3 448 403 |
Leiraveien bussanlegg – Reguleringskostnader | 221 090 |
Leiraveien – ventilasjon lakkhall | 1 162 878 |
Kjernekapitalinnskudd Viken fpk 2022 | 152 650 |
Investeringsutgifter | 50 978 774 |
Foretakets kontantbeholdning pr 31.12.2022 var på 17,2 mill. kroner i form av bankinnskudd.
Forutsetning for fortsatt drift: Årsregnskapet er avlagt under forutsetning om fortsatt drift.
Årsresultat og disponeringer
Avdeling Oslo Bussterminal driftes basert på selvkostprinsippet. Anløpsavgiften ved Oslo bussterminal er ikke økt siden 1.7.17, men indeksreguleres fra 01.01.2023.
Etter koronapandemien har antall busser som har anløpt Oslo BT gått opp sammenlignet med 2021. Kostnadene ble samtidig holdt nede på et minimumsnivå og dette resulterte i tilbakebetaling på 3,9 mill. kroner til busselskapene.
De obligatoriske regnskapsoppstillingene er utarbeidet i samsvar med gjeldende forskrift om økonomiplan, årsbudsjett, årsregnskap og årsberetning for kommuner og fylkeskommuner.
Foretaket har ikke udekket merforbruk fra tidligere år.
Kjernekapitalinnskudd for 2022 i Viken fylkeskommunale pensjonskasse på kr. 152 650 ble dekket av eget disposisjonsfond.
Styrets leder Kari Andreassen
Styremedlem Marit Jakobsen Leganger
Styremedlem Per Magne Mathisen
Styremedlem Anders Krogedal Toresen
Adm. direktør Jafar Altememy
Viken kollektivterminaler FKF
Oslo 22.02.2023
Dokumentet er elektronisk signert